خوارکی های سال کنکور
خوارکی های سال کنکور

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با خوراکی های بسیار مهم در سال کنکور بیشتر آشنا کنیم.

خوردن باقالا مغز استخوان را تراکم می دهد، توان مغز را افزون ساخته و خون را تصفیه می کند. امام صادق (ع)

زمانی که شما در دوران کنکور به درک و یادآوری حجم زیادی از مطالب می پردازید، بسیار مهم است که سلامتی خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کنید. از طرفی، سلامتی نیز به نوبه خود علمکرد تحصیلی را بهبود بخشیده و شما را به اهدافتان نزدیک تر می کند.

در حالت کلی تغذیه سالم و مناسب در تأمین مواد مورد نیاز بدن و مغز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ با این وجود تحقیقات نشان داده اند که برخی از خوراکی های خاص ممکن است نقش بسزایی در سلامت مغز و تقویت عملکرد ذهن داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با مواد مغذی بسیار مهمی که در تقویت حافظه تأثیر گذار هستند، بیشتر آشنا کنیم.

خوراکی های سال کنکور، شماره 1

توت ها

توت ها حاوی ترکیبات متنوعی هستند که در افزایش عملکرد تحصیلی شما تأثیر داشته و سبب حفظ سلامت مغز شما می شوند. توت هایی مانند زغال اخته ها، توت فرنگی ها و توت های سیاه از مقدار زیادی فلاونوئید به نام آنتوسیانین برخوردار هستند.

به نظر می رسد آنتوسیانین از طریق افزایش جریان خون به مغز، محافظت در برابر التهاب و افزایش برخی از سیگنال های خاص، سبب تقویت تولیدات سلول های عصبی و فرایند های سلولی درگیر در یادگیری و حافظه می شوند.

تعدادی از مطالعات انسانی این موضوع را به وضوح اثبات کرده اند که مصرف توت به شکل مؤثری فعالیت مغز را تحت تأثیر قرار می دهند.

به عنوان مثال در مطالعه ای فواید مصرف 400 میلی لیتر اسموتی حاوی مقادیر مساوی از زغال اخته، توت فرنگی، تمشک و توت سیاه در 40 نفر بررسی شد.

در پایان مطالعه مشخص شد که اسموتی سبب افزایش سرعت پاسخ به هنگام تمرکز و تست های با وظایف متغیر شده و به شرکت کنندگان کمک می کند به اندازه 6 ساعت دقت خود را حفظ کنند.

خوراکی های سال کنکور، شماره 2

مرکبات

مرکبات بسیار مغذی هستند و مصرف آن ها برای سلامت بدن، مخصوصاً مغز، فواید بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت.

مشابه توت ها، مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت غنی از فلاونوئید هایی نظیر هسپریدین، ناریجین، کوئسرتین و روتین هستند.

این ترکیبات قابلیت تقویت یادگیری و حافظه را دارند و از سوی دیگر از سلول های عصبی در برابر آسیب ها محافظت می کنند؛ از این رو در جلوگیری از زوال ذهن تأثیر بسزایی دارند.

طبق مطالعات انجام شده، نوشیدنی های تهیه شده از مرکبات سبب تقویت علمکرد ذهنی می گردند.

هرچند بیشتر مطالعات با مضمون نوشیدنی های حاصل از مرکبات انجام شده اند، اما میوه های کامل نیز از منابع فلاونوئید ها غنی بوده و می توان آن ها را به شکل میوه خشک حین مطالعه و آماده شدن برای امتحان میل کرد.

همچنین بخوانید: راهکارهای افزایش ساعت مطالعه

کنکور کمپانی

خوراکی های سال کنکور، شماره 3

شکلات تلخ و ترکیبات کاکائویی

کاکائو در میان سایر منابع غذایی از بیشترین مقدار فلاونوئید برخوردار بوده و از این رو ترکیبات کاکائویی مثل شکلات به صورت قابل توجهی در رژیم دریافت فلاونوئید نقش دارند. مصرف ترکیبات کاکائویی غنی از فلاونوئید به شکل مطلوبی سلامت مغز را تحت تأثیر قرار می دهند.

در کنار سایر فواید، کاکائو سبب تقویت حساسیت به انسولین می گردد، به طوری که در افراد مسن اولین عامل بهبود عملکرد مغز به شمار می رود. انسولین هورمونی است که به انتقال قند از خون به سلول ها کمک می کند و این قند ها به عنوان انرژی مصرف خواهند شد.

همچنین در مطالعه دیگری نشان داده شد که مصرف کاکائو در کاهش خستگی ذهنی، افزایش جریان خون مغزی و تقویت حافظه و زمان واکنش به وظیفه های ذهنی تأثیر بسیار زیادی دارد.

جالب توجه است که فلاونوئید ها می توانند از سد خونی-مغزی (یک غشا نمیه نفوذپذیر که وظیفه محافظت از مغز را دارد) عبور کنند و در محل های از مغز که حافظه و تمرکز را کنترل می کنند، تأثیر خود را به صورت مستقیم اعمال کنند.

خوراکی های سال کنکور، شماره 4

آجیل

مواد مغذی موجود در آجیل برای سلامتی مغز نقش اساسی دارند. در مثال از این مواد مغذی می توان به ویتامین E و روی اشاره کرد. مزیت دیگر آن ها قابل حمل بودن است که آن ها را به بهترین میان وعده در زمان مطالعه تبدیل کرده است.

آجیل منابع با غلظت بالای چربی های سالم،پروتئین و فیبر هستند و قادراند در تمام مدت مطالعه سنگین، سوخت شمارا تأمین کنند! همچنین برخی مطالعات اظهار داشته اند که استفاده از آجیل به عنوان میان وعده حتی می تواند عملکرد مغز را در برخی جهات بهبود ببخشد.

علاوه بر این در مطالعه ای که برروی جمعیت متشکل از 15.465 خانم صورت گرفت، نشان داد که مصرف حداقل 5 وعده آجیل در هفته با بهبود وضعیت کلی ذهن در ارتباط بود.

همچنین بخوانید: راهکار های کاهش تعداد اشتباهات

کنکور کمپانی

خوراکی های سال کنکور، شماره 5

تخم مرغ

اغلب مردم تخم مرغ را به دلیل دارا بودن انواع مختلف مواد مغذی، به عنوان مولتی ویتامین طبیعی می شناسند. این ماده به شکل ویژه ای غنی از موادی است که برای عملکرد مغز ضروری هستند؛ مانند ویتامین B12، کولین و سلنیم.

برای مثال سلنیم نقش های مهمی در هماهنگی، حافظه، شناخت و فعالیت های حرکتی دارد. از طرفی برای تکامل مغز و تولید انتقال دهنده عصبی استیل کولین که برای ذخیره اطلاعات و علمکرد عضلات لازم است، به کولین نیاز داریم.

ویتامین B12 نیز به نوبه خود نقش مهمی را در سلامت عصبی ایفا می کند و پایین بودن سطوح این ویتامین فعالیت مغز را دچار اختلال می کند.

علاوه بر موارد فوق، تخم مرغ حاوی لوتئین نیز بوده و دریافت این رنگدانه کاروتنی با تقویت عملکرد بینایی و ذهنی همراه است.

سخن پایانی

پیروی از یک رژیم غذایی سالم هنگام مطالعه از موضوع های بسیار مهم در سال کنکور به شمار می رود.

هرچند رژیم غذایی سالم کلی و سبک زندگی از بیشترین اهمیت برخوردار هستند، اما با توجه به تحقیقات انجام شده، برخی از مواد مغذی خاص ممکن است سبب افزایش عملکرد ذهنی و از این رو به بهترین انتخاب شما برای میان وعده ها شوند.

اگر شما به دنبال تقویت علمکرد ذهنی و بهبود سلامتی کلی خودتان هستید، تعدادی از موارد که در بالا به آن ها اشاره شد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کنکور کمپانی

تیم تحریری کنکور کمپانی

منبع Healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.